Direktfaktura - Skador på lägenhet - kostnad?
Vid skador på lägenheten som orsakats av vårdslöst användande, eller helt enkelt skadegörelse så debiteras hyresgästen själv. När reparatör upptäcker sådana skador så skall dessa dokumenteras i form av bilder, och tas vidare till arbetsledare - reparatören skall i samtidigt informera hyresgästen att de kan komma att debiteras för åtgärden. Hyresgästen kan i dessa fall ofta erkänna sitt misstag och tacka nej till åtgärd från vår sida - utan åtgärda det på egen hand. I dessa fall kan de fortfarande komma att debiteras för arbetstid för besöket i form av en typ av bomkörning.
Vanligaste skadorna av denna typ är trasiga tapeter och golv, men även handfat och toalettstolar. Hyresgästen kan komma att hävda att han betalat för sådan service i form av sin hyra, men hyran är inte en "drulle-försäkring". Hade personen i fråga ägt sin lägenhet så hade situationen varit densamme, de även då fått betala åtgärden. Hyran är en betalning för sitt boende, normalt slitage är inräknat i driftkostnaden från vår sida - men onormalt slitage åtgärdas på hyresgästens bekostnad.
Trasiga fönster är en vanlig skada som alltid förväntas bekostas av oss, hyresvärden - men i de fall där skadan orsakats inifrån så bekostas det i regel återigen av hyresgästen. Har skadan skett utifrån, av någon annan så är det skadegörelse och hyresgästen behöver göra en polisanmälan på skadan. När de har gjort en polisanmälan så felanmäler de saken till oss och tillhandahåller ett diarienummer från polisen.
Fakturor av denna typ kommer i vissa fall som följd av avflyttsbesiktningen, och kan där nå ganska stora summor som är svåra att betala i ett stöp. Ekonomiavdelningen kan i dessa fall upprätta en avbetalningsplan som de skickar hem till personen i fråga.
Glöm inte att bocka i rutan "faktureras kund" på ärenden där hyresgästen ska debiteras för skador.