Telge Bostäder

Aptus /agera tavlor

Uppdaterad

Aptus 

Fjärrkontroll till garage

  • Hovsjö: Finns att köpa till garaget på Granövägen för 500 kr.
  • För dom som hyr plats på Östergatan 46 så ingår det 2 stycken fjärrkontroller i garagehyran.


Min bricka är trasig

  • Kontrollera behörigheter –  Kan vara bristande eller en gammal spärr som ligger kvar.
  • Kontrollera med kunden vad som händer när de blippar brickan – Lyser läsaren rött eller händer ingenting alls?
  • Ingenting alls: Brickan är helt död – elektroniska chippet har get upp eller ramlat ur. Kunden behöver komma in till reception för att få en ny.
  • Lyser rött: Använder hyresgäst rätt bricka? Är det den röda eller en portbricka? – Förrådsutrymmen skall i regel ligga på tvättstugebricka. Portbrickorna går i regel enbart till ytterdörr och eventuella innerdörrar som kräver behörighet.
  • Gör den ljud så fungerar den. Stämmer behörigheter men läsaren visar fortsatt rött så är det ett systemproblem och då kan man se över ''System'' i Hantera – där står samtliga områden listade efter adress. Första indikatorn är bara grönt eller rött – men går man ett steg djupare så ser man när läsaren uppdaterade senast och om det nyligen misslyckats att uppdatera.

Vid misslyckade uppdateringar så kommer inte nyregistrerade brickor in i systemet. Du kan testa ''Sända data''.

Porttelefoner,

  • Kontrollera så att uppgifterna stämmer – om inte, uppdatera dessa. Ligger informationen på rätt ställe? Porttelefonerna kan vara lite bråkiga, man kan alltid testa att flytta uppgifterna ifrån objektsinfo ned till porttelefonnamn. Fungerar det fortsatt inte? Hur mår systemet, återigen behöver uppdateringar gå igenom för att det ska fungera.
  • Det ringer inte upp ifrån porttelefonen. Kunden får kontrollera så att det nummer som är kopplat till porttelefonen inte är blockerat i deras telefon.
  • Ser allting ut att stämma men fortsatt inte fungerar – lägg ärende till förvaltning/entreprenör.


Tvättstugebokning

Vilka adresser har Agera tavlor, klicka in på länk nedan och sök fram adressen

AgeraSA 

  • Fungerar inteLyser den rött eller inte alls? Kontrollera behörigheter, systemstatus, kan vi boka i systemet? Får hg något felmeddelande på ageratavlan i trapphuset? (observera att inte alla har tillgång till webbokning, funktionen ser ut att finnas men är inte kopplad till alla tvättstugor).
  • Har hyresgäst använt alla sina tillgängliga tvätt-tider? På många adresser är bokningar begränsade till ett visst antal per månad – dessa brukar sällan vara så väldigt begränsande (vanligast är 6-8ggr/mån) men händer att hyresgästen bokat och missat och därmed nått sin gräns. Det går att på enkelt vis boka en extra tvätt-tid åt hyresgästen, är det lång tid kvar till månadsskifte och hyresgästen har skäl för detta så går det bra att boka in en extra tid åt denne.
  • Tvättstugor som bokas med brickor eller på Mina sidor. Har inte tvättiden påbörjats inom 30 minuter kan en annan hyresgäst boka passet.

 

Jag vill in i flera utrymmen.

Hyresgästen kan efterfråga en behörighet de tidigare inte haft, exempelvis cykel/barnvagnsrum i fastigheten. Detta löser vi genom att söka på lägenhetsnummer, i första hand läggs dessa på tvättstugebrickan – men kan vid efterfrågan läggas på valfri portbricka.

Välj fliken nycklar i kundprofilen på Hantera, välj den bricka som bestämts skall läggas behörighet på. Väl inne på brickan så väljer man Redigera - här är vi försiktiga. Längst ned finner vi Behörigheter där vi väljer Lägg till, och söker på adressen i fråga – behörigheter i fastigheter kan variera i port-nummer, så man kan alltid höra med hyresgästen i vilken port som utrymmet kan tänkas ligga. (viktigt att notera är att om utrymmet ligger i en intilliggande port så kan man behöva behörigheter för innerdörrar i fastigheten, dessa är vanligtvis väl beskrivna i namnet.

Vid svårigheter att hitta ett specifikt utrymme så kan man söka på fastighetskoden – de första 3 siffrorna i lägenhetsnumret (innan de 5 siffror vi vanligtvis använder) så kommer samtliga behörigheter för fastigheten upp.

Pollare

Behörigheter för pollare läggs ALLTID med tidsbegränsning, upp till en vecka – kolla med hyresgäst hur länge och när de behöver tillgång till den. Skall man ha den i en hel vecka så skall det vara bra skäl för detta, exempelvis flytt. Denna tidsbegränsning går att sätta i förtid om hyresgästen vet att de behöver den en vecka senare, redigera då startdatum till önskat startdatum.


Verkar allting stå rätt till men kunden fortfarande inte kommer in så är det fel kod på brickan – hänvisa till receptionen för kontroll

warning Created with Sketch.