Telge Bostäder

Beställning och hämtning av nycklar/brickor

Uppdaterad

Beställning

Hyresgäster kan önska beställa extra nycklar och elektroniska brickor. Beställningen kan göras per e-mail, telefon eller personligen i receptionen. Vid beställning av lägenhetsnycklar behöver man alltid ta ner den fullständiga nyckelbeteckningen, som finnes på sidan av nyckeln. Om nödvändigt kan man be kunden maila in en bild på nyckeln som hjälp. 

Skriv i ärendet hur många nycklar som hyresgästen vill beställa samt nyckelbeteckningen och skicka ärendet till SafeTeam.
OBS extra tillhållarnycklar/polislås behöver lämnas in till distriktskontoret för att skickas iväg till SafeTeam för kopiering.

Nycklar och brickor kostar hyresgästen 250kr styck, och debiteras med en separat faktura med förfallodatum på 1 månad från debitering. Viktigt är att vi informerar om kostnad.

Brickor kan skapas direkt på plats och behöver inte nödvändigtvis beställas - men i de fall där hyresgästen önskar både brickor och nycklar så är det smidigast att båda hämtas samtidigt.

Hämtning / kvittering

När nycklarna är färdigställda och levererats till receptionen så informeras hyresgästen om detta genom ett SMS. I detta SMS framgår det tydligt att vid kvittering så krävs legitimation, om detta görs av ett bud så krävs bådas legitimation såväl som en fullmakt signerad av kontraktsinnehavaren.

Om en HG inte har med sig sin legitimation vid hämtning av nyckel mm så kan HG legitimera sig med Bank-ID.

Hämtar en ombud nycklar mm och inte har en fullmakt och legitimation av hyresgästen med sig, så kan vi eller ombud ringa upp HG medan vi startar ID-kollen med den registrerade personnummer som finns i Hyran och be HG att godkänna med Bank-ID.

Guide taggad med: aptus beställning blippar hämta kvittera nycklar portbricka portbrickor
warning Created with Sketch.