Telge Bostäder

FAQ - Fakturor

Uppdaterad

 Under perioden 8 juli – 2 augusti  2024 kommer funktionsbrevlådan AO – Bo Fakturor bevakas mindre frekvent. 

Här kommer lite information att tänka på gällande vanliga frågor som brukar trilla in under sommar perioden.

Avbetalning faktura (ej hyresavi)

  • Gör som vanligt – fråga hyresgästen om antalet avbetalningar - 2 eller 3 tillfällen, vill hyresgästen dela upp fakturan på fler tillfällen, be hg komma med förslag på antal gånger. Mejla förslaget till oss, vi kontaktar hyresgästen om vi inte godtar antalet tillfällen.
    Fråga alltid hg om mejladressen stämmer då vi mejlar ut avbetalningsplanen i första hand. Har hg avflyttat och inte har mejladress, ta en aviadress till hg.
  • Vi kommer att handlägga avbetalningarna under vecka 32–33 och mejlar eller postar därefter avbetalningsavierna till hg.
    Det kommer inte tillkomma några extra avgifter, räntor eller förseningsavgifter och första förfallodatum på avbetalningsplanen kommer vara 2024-08-31.

Avbetalning hyror

  • Vi tillåter inte några som helst avbetalningar på hyresavier mer än vid dubblahyror när hg byter lgh inom TB. Vi ger inte heller några anstånd på hyresavier.  

Autogiro

  • Autogiro dras på förfallodatum – alltid sista vardagen i månaden, finns det inte täckning försöker banken dra kommande 3 arbetsdagar. Därefter får hyresgästen betala in manuellt om det är så att hyran inte blir betald via hg autogiro.

Dubbel betald hyra

  • Här gör vi som vanligt, ta hg kontouppgifter och mejla. Det kan ta något lite längre tid att få tillbaka pengarna på kontot än vanligt under den här perioden. Ni kan alltid föreslå till hg att låta betalningen ligga kvar till nästa månad.

Bestridan av fakturor

  • Om en hg bestrider en faktura, mejla som vanlig så vi kan inkassospärra fakturan och mejla även till den som ställt ut fakturan så att den personen kan återkoppla till hg.

Hyresavier som redan skickats till inkasso

  • Om hyresgästen hör av sig om att dom har betalat sin hyra men att den obetalda hyran har skickats till inkasso, be hg inkomma med underlag som styrker betalningen. En betalningsspecifikation där man ser vilket plusgiro eller bankgironummer som angetts samt OCR nummer och ett kontoutdrag där man ser att betalningen gått i väg – har dragits. Mejla underlagen och mejla även till HJS – hyresjuridiska@telge.se

Hyresreduceringar

  • Reduceringar som mejlas in under perioden handläggs i mån av tid för att hinna registreras på hyresavierna som avser september, resterande reduceringar kommer handläggas så det kommer med på hyresavin för oktober.

Sena betalare

  • Hg som hör av sig om att deras hyra kommer bli inbetald sent – informera som vanligt om vad som händer med processen kring inkasso.

Telefonnumret till Svea inkasso: 08-7352929 

warning Created with Sketch.