Telge Bostäder

FAQ -information Trädkronan i Östertälje

Uppdaterad

Målgrupp: Telge Bostäders hyresgäster 

Syfte: Underlag/information samt FAQ till Kundcenter, uthyrningen, distrikten (särskilt Östra). 

Telge Bostäder har köpt en befintlig nybyggd fastighet av JM och tar över hyresgästerna som bor där, 96 lägenheter + 45 parkeringsplatser. 

 *scrolla ner för FAQ 

Tidpunkter: 

  • 18 november tas fastigheten över av oss, det innebär samtidigt att all kontakt för hyresgästerna som felanmälan, frågor etc. görs till Kundcenter, östra distriktskontoret eller via Mina sidor. 

  • 11–12 november hyresgästerna har fått information av JM om att de kommer få Telge Bostäder som hyresvärd. 

  • 18 november delar vi ut informationsbrev till alla hyresgäster, hälsar dem välkomna, praktisk information samt kontaktuppgifter. 

  • 18 november välkomsthälsning på Helge, telge.se och facebook till alla nya hyresgäster 

  • 18 november ny information under ”Våra bostadsområden” på telge.se och adresser tillagda under östra distriktet på ”Mitt distrikt”  

  • 18 november information i trapphusen om möjlighet att träffa TB kl. 17-18 samma dag 

  • 2 december information till hyresgästerna om att hyresavierna fram över kommer från Telge Bostäder och påminnelse om att ändra autogiro (som brev bifogat till hyresavin eller som SMS) 

Efter det får hyresgästerna information som alla andra hyresgäster via Mina sidor, kundbrev, nyhetsbrev, digitala trapphustavlor, aviseringar i trapphusen, Telgebo, telge.se och Facebook. 

  • 18 november information till alla entreprenörer/leverantörer att fastigheten tas över av oss, drift och underhåll samt all kontakt med hyresgästerna. JM ansvarar för att avsluta alla pågående arbeten. Obs! Fastigheten ligger fortfarande under garanti, vilket innebär att entreprenörer och underentreprenörer fortfarande är ansvariga för vissa åtgärder.  

 

Frågor och svar: 

Betalar jag samma hyra? 

Det kommer inte att ske en någon hyresjustering i och med att fastigheten byter ägare. 

För bostadshyror gäller som vanligt förhandlingsordningen med Hyresgästföreningen vilket innebär att samtliga höjningar, så som exempelvis den årliga justeringen förhandlas fram tillsammans med Hyresgästföreningen. För hela 2024 skickar JM ut hyresavier sen tar Telge Bostäder över faktureringen och skickar första hyresavin för januari 2025 (den skickas ut i början av december 2024). 

El- och vattendebiteringen för oktober – december 2024 oklart än så länge hur de kommer att aviseras. 

Behöver vi skriva nya hyreskontrakt? 

Nej, de hyreskontrakt som är skrivna förs över till Telge Bostäder. Däremot får lägenheten behålla sitt 4-siffriga nummer från lantmäteriet men får även ett nytt 5-siffrigt nummer för att kunna hanteras i TBs system och märks upp på plats. 

Undantaget är lägenheterna på Ångbåtsvägen 3 B och C som endast kommer ha det 5-siffriga numret från oss. 

Hur blir de med de befintliga avtalen? 

Telge Bostäder tar över alla avtal för bredband, el och -vattenavtal. Det kommer inte ske några förändringar under 2024. Det gäller även hyreskontrakten. Vi tar över de befintliga och det behöver inte skrivas några nya.  

  • Hyresgästerna har i dag bredband från Telia 1000/100 som ingår i hyran.

    HG ska själv aktivera sitt bredband via Telia Triple play på denna länk
     https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster

  • El- och vattenavtal är i dag tecknade av JM som säljer till hyresgästerna 

  • Parkeringsavtal med Sverigeparkering fortsätter som tidigare 

 Får jag behålla min parkeringsplats? 

Ja du behåller din parkeringsplats som du har i dag. Däremot får parkeringsplatsen ett nytt 5-siffrigt nummer för att kunna hanteras i TBs system. 

 Till vem felanmäler jag parkeringsplatsen? 

Felanmälan sker till Sverigeparkering. 

Om jag vill hyra en parkeringsplats, vart vänder jag mig?  

Parkeringsplatserna hyrs av Sverige Parkering som kontaktas via uthyrning@sverigeparkering.se eller telefon 0770-175 50 00. 

 Finns det förråd? 

Hyresgästen behåller sitt befintliga förråd. Förrådet märks upp med lägenhetens 5-siffriga nummer för att kunna hanteras i TBs system. 

Varje bostad har ett eget lägenhetsförråd på kallvinden som nås via trapphuset.  

Vilka gemensamma förrådsutrymmen finns det? 

Barnvagns- och rullstolsförråd, på entréplan och på vindsplan. 

Cykelrum finns i en komplementbyggnad på gården samt intill vissa entréer. 

Finns det möjlighet till autogiro eller e-faktura? 

De ordinarie betalmöjligheterna gäller. De hyresgäster som har autogiro i dag behöver i god tid innan den 31 december 2024 ändra sitt autogiro från JM till Telge Bostäder så att hyresavin för januari betalas. 

Tänk på att du behöver ha tillräckligt med pengar på kontot den dag när fakturan förfaller till betalning. Förfallodatumet framgår på din hyresavi och är alltid sista vardagen i varje månad. 

Anmäl dig till autogiro hos din internetbank. 

Kommer ni byta lås/taggar? 

Nej, du kommer in genom porten, till vinden och de gemensamma förråden precis som vanligt. Om din tagg slutar fungera, tappas bort eller går sönder hör du av dig till Telge Bostäders kundcenter. 

Obs! brickor kommer att administreras av Certego. 

 Finns det tvättstuga? 

Det finns ingen gemensam tvättstuga, varje lägenhet är utrustad med en kombinerad tvättmaskin och torktumlare.  

Hur fungerar sophanteringen? 

Källsortering samt nedkast för rest- och matavfall finns i nergrävda sopbehållare på Barkvägen precis på andra sidan gatan från kvarteret. 

 Post och Digitala trapphustavlor? 

Varje bostad har en digital postbox som finns placerad i entrén. 

Digitala trapphustavlor finns i fastigheterna. 

 Hur får jag tillgång till Mina sidor? 

Om du står i vår bostadskö har du redan ett konto på Mina sidor sedan tidigare. Den 18 november får du på ditt konto automatisk tillgång till all information kopplat till ditt hyreskontrakt och du behåller samtidigt din köpoäng hos oss. 

Om du inte står i vår bostadskö behöver du skapa ett konto på Mina sidor med BankID. Oavsett när du skapar ditt konto – före eller efter 18 november – så kommer du från den 18 november se ditt hyreskontrakt, och all väsentlig information när du loggar in. Du börjar även samla köpoäng hos oss från den 18 november.  

Vad händer med pågående arbeten och felanmälningar? 

Felanmälningar som görs innan den 18 november och de arbeten som har påbörjats kommer JM att avsluta. Från och med den 18 november gör du dina felanmälningar till Telge Bostäder. 

 Varför tar det tid att åtgärda fel i fastigheten? 

Fastigheten ligger under garanti, det innebär att entreprenörer och underentreprenörer fortfarande är ansvariga för vissa åtgärder som kan uppkomma.  Det kan tyvärr innebära att det tar längre tid innan åtgärd görs. Det ligger utanför Telge Bostäders möjlighet att kunna påverka. 

** Frågor om garanti går till förvaltare på östra distriktet, Ingrid/Aho. 


warning Created with Sketch.