Telge Bostäder

Bostadsanpassning

Uppdaterad

Boverket_ vad är bostadsanpassning

Rutin för bostadsanpassningar 

Förfrågan från hyresgäst om att ansöka om bostadsanpassning kan komma till Telge via telefonsamtal, mejl, eller besök i reception. Hyresgäst hänvisas till Södertälje kommun för att få tillgång till blanketten ’Ansökan om ägarmedgivande’, nedan kallad ’Ägarmedgivande’.  **Blanketten finns också längst ner efter denna information

Telge handlägger ansökan

  1. Hyresgäst ansöker om ägarmedgivande för anpassning av bostad genom att skicka in blanketten Ägarmedgivande till Telge. Blanketten ska innehålla uppgifter om hyresgäst, lägenhet, fastighet och vilka anpassningar hyresgäst ansöker om. Om uppgifter saknas i blanketten kontaktar Telge hyresgäst och ber denne komplettera uppgifterna innan Telge går vidare med ärendet.
    Hyresgäst kan i vissa fall behöva komplettera med intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig som beskriver funktionsnedsättningen och de behov som finns av anpassning av bostaden.
  1. När ansökan har kommit till Telge behandlar Telge ärendet via kontakt med hyresgäst per telefon eller annat sätt som önskats i ansökan. Tid bokas för hembesök hos hyresgäst.

Enklare anpassningar som t ex trösklar, byte av blandare, spisvakt, stödhandtag och liknande kan godkännas av Telge utan att större utredning görs (generellt godkännande).

Vid större anpassningar som t ex iordningställande av duschplats, byggande av större ramper, trapphissar, breddning av dörrar och liknande ska Telge utföra en besiktning innan godkännande kan ges. Vid behov av konsultation kan enhet Hantverk på Telge Bostäder kontaktas. OBS - Vid större installationer ska ritning tillhandahållas av hyresgäst.

  1. Personal på Telge utför besiktning i de fall detta krävs. I besiktningsprotokollet noteras om Telge godkänner önskad anpassning eller inte. Ägarmedgivande skannas in och bifogas samt dokumenteras som dokument i besiktningstillfället i Vitec fastighetssystem. Kopia av besiktningsprotokoll (om så önskas) och original av Ägarmedgivande skickas till hyresgäst. Allt signeras av handläggare på Telge med signatur, ort och datum. Vid godkännande skriver handläggare på Telge in texten ”OK” på kommentars-delen i ”sökta anpassningsåtgärder” samt sina initialer vid varje enskild önskad anpassning i Ägarmedgivande. Telges handläggningstid är 30 dagar.
  1. Hyresgäst ska sedan vända sig till enheten Bostadsanpassning på Södertälje kommun med ansökan, Ägarmedgivande och intyg.

Sökandens roll efter bifallsbeslut

Kommunen beslutar endast om bidragets storlek och är aldrig beställare eller utförare av anpassningen. Kommunen betalar inte heller privatpersoners fakturor.
Sökanden ska välja entreprenör och beställa anpassningen. Anpassningen ska utföras på ett fackmässigt sätt och följa gällande lagstiftning och branschregler, annars utgår inte bidrag.

Återkoppling från bostadsanpassningen

När enheten Bostadsanpassning på Södertälje kommun har behandlat ärendet ska deras handläggare återkoppla till Telges handläggare via mejl med besked om huruvida hyresgästens ansökan godkänns eller inte. Om ansökan godkänns är ärendet klart. Om ansökan inte godkänns ska en notering göras i besiktningsprotokollet som har skapats för önskad bostadsanpassning.

2021-11-01 – Uppdaterad rutin gällande återkoppling
I dagsläget får fastighetsägaren inte någon återkoppling efter att Bostadsanpassningen i Södertälje Kommun har behandlat och beviljat ärendet eller inte. Detta p.g.a. tidsbrist.

Fastighetsägaren har i uppgift själv vid intresse att följa upp med sökande om ansökan beviljats och om bostadsanpassnings-åtgärd är fullbordad i lägenheten/fastigheten.
Telge Bostäder håller på och ser över eventuella förbättringar för denna rutin.

Sökanden äger sin anpassning

 Sökanden äger den anpassning som bidrag beviljats till. Bostadsanpassningsbidraget är enbart en hjälp till finansiering.
Sökanden ansvarar också för underhållet av den. Kvitto och faktura ska sparas för att kunna åberopa garanti. Eventuella reklamationer hanterar sökanden direkt med entreprenören. Utrustningen skall användas och skötas enligt skötselanvisningar och sökanden rekommenderas att kontakta sitt försäkringsbolag för att se över försäkringsskyddet gällande sin utrustning.

Sökanden äger sin anpassning och har möjlighet att ansöka om reparationsbidrag hos Kommunen. För trapphissar och rullstolshissar kan sökanden även ansöka om reparationsbidrag för regelbunden service av hissen samt återkommande besiktning.
Handläggaren utreder om ansökta reparationsåtgärder är bidragsberättigade och skriftligt beslut skickas till sökanden där det framgår vilka bidrag beviljas för och det högsta belopp som kan utbetalas.
Även i detta fall kontaktar sökanden själv en entreprenör när reparation behövs

Kontaktuppgifter Bostadsanpassningen

Telefon: 08-523 01 000
Telefontid: tisdagar och torsdagar 10:00 – 12:00 och onsdagar 14:00 – 16:00
E-post: bostadsanpassningen@sodertalje.se
Webb: www.sodertalje.se



Guide taggad med: bostadsanpassning
warning Created with Sketch.