Telge Bostäder

FAQ - kontrollfrågor vid felanmälan TB

Uppdaterad

El-arbeten 

Icke behörighetskrävande jobb:
Byte av ljuskällor
Felsökning
Ansluta tvättmaskin med stickpropp
Märka en el-central
Rivning av urkopplade el-anläggningar
Byta säkringar upp till max 63A

Behörighetskrävande jobb:
Byte av: Vägguttag, strömställare, lamputtag, tvättmaskin uttag, armaturer, badrumsskåp
Fast inkoppling av maskiner
Klamra kabel
Byte knivsäkring
Byta anslutningssladd mm

Alla jobb där man gör inverkan på el-anslutningen. Personer som utför dessa jobb måste vara med i Egenkontrollprogrammet

Vitvaror

** Vitvarufelanmälningar ska alltid i första hand till Fastighetsvärden, gäller även för garantijobb, det ska tas en bild på produktnummer mm


Spisfläkt
Spisfläkten fungerar ej/ drar inte in matoset
Har du rengjort filtret?
Vad är det som inte fungerar?

OBS! Vi åtgärdar endast spisfläktar som är standard i lägenheten samt pågående tillval, ej tillval som har gått ut tiden. (syns i Vitec Hyra om det är pågående tillval)

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden
  • Gammalt tillval tar vi bort, byts ej ut, man får beställa ett nytt tillval

För att veta om det är standard eller tillval kolla i "Underhållsåtgärd" i Vitec Teknisk förvaltning. Man kan också titta i tillvalslistan.

Kylskåp
Det rinner vatten i mitt kylskåp
Har du rengjort avrinningshålet inuti kylskåpet, har du ställt varor för nära "väggen" intill avrinningshållet? de skapas kondens.
Tips! rengör försiktigt med bomull/ tops och spraya med ljummet vatten

** Vitvarufelanmälningar ska alltid i första hand till Fastighetsvärden

Det är strömlöst i mitt kylskåp/frys.
Har du kollat säkringarna eller lyser lampan inne i kylskåpet/frysen?
Kylskåpet eller frysen är varmt
Har du kontrollerat säkringarna? är det ett kombiskåp och fungerar den andra delen?

  • Ärendet skickas till fastighetsvärden vid mindre fel eller utställning av lånekyl. Mindre fel: Får inte loss lampan, handtaget lossnat, listen till dörren lossnat.
  • Ärendet skickas till Bravida om kyl/frys är helt ur funktion trots säkringarna kontrollerade.
  • Trasiga lådor , hyllor dörrhyllor debiteras om hg vill att TB ska byta dessa, annars får hyresgästen själv ombesörja detta, räknas som förbrukningsvaror och dessa går sönder efter ett tag. 
  • Garantifel 5 år skickas till FSV för fotografering av produktbilden. (Om möjligt be hyresgästen om en bild och lägg med i ao till tillverkaren)
  • Vitvaror som är äldre än 20 år, skickas till Hantverk admin

Spis 
Spisen blir inte varm, fungerar inte
Vad är det som inte fungerar, spisplattorna eller ugnen?
Har du kollat säkringarna?
Har du kollat barnspärren?
Sitter elkontakten i vägguttaget?

  • Ärendet skickas till Bravida.
  • Garantifel 5 år skickas till FSV för fotografering av produktbilden. (Om möjligt be hyresgästen om en bild och lägg med i ao till tillverkaren)
  • Vitvaror som är äldre än 20 år, skickas till Hantverk admin

Diskmaskin
Jag vill ha hjälp med inkoppling av diskmaskin
Hyresgästen ansvarar själv för inkoppling och får anlita fackman på egen hand.
Vissa lägenheter har diskmaskin, en del objekt har diskmaskin som tillval, kolla tillvalslistan

EL

Jag har ingen ström i lägenheten/rummet.
Har du kollat säkringarna?
Vilka rum eller vad är strömlöst?
Gäller det kök; är hela köket strömlöst
Är det mörkt i trapphuset?
Har grannen el?

Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Diskbänkbelysning/badrumskåpsbelysning/lampa i ugn och i kylskåp lyser inte.
Har du bytt lysrör och glimtändare/glödlampa?
Har du testat din lampa i ett annat uttag?
När det gäller ugnslampa, har du köpt en lampa avsedd för ugn?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Min taklampa lyser inte
Har du bytt glödlampa?
Har du testat din lampa i ett annat uttag?
Har du kollat säkringen?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Min brandvarnare fungerar inte
Har du bytt batteri till brandvarnaren? (vi kan skicka ett nytt med posten)

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Vatten och avlopp

Jag har stopp i diskhon
Rinner det ner sakta eller är det helt stopp?
Vid helt stopp registreras en prio etta och ring ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag har stopp i golvbrunnen och i handfatet

Fråga alltid om vattenlåset (handfat/golvbrunn) är rengjorda. Informera hyresgästen att det kan bli en debitering ifall det inte är rengjort. Notera även i ärendet att du frågat hyresgästen som svarat att det ska vara rengjort. 

Ofta kommer FSV dit och det inte är gjort rent av hg.

* Fråga: om golvbrunn - har du lyft ur koppen och tagit bort smutsen. Om handfat - skruvat isär vattenlåset och tagit bort smutsen.
* Rinner det ner sakta eller är det helt stopp?
* Stiger vattnet upp?
* Vilken våningsplan bor du på?
* Vid helt stopp och bubblar upp registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Jag har stopp i toalettstolen
Är det helt stopp eller stigande?
Finns det en annan toalett tillgänglig i lägenheten?
Vid helt stopp och endast en toalett i lägenheten registreras en prio etta och rings ut till resursen.
Vilken våningsplan bor du på?

Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Finns det fler toaletter i lägenheten läggs det en Prio 2 (om det inte är stigande stop) 

Toalettsitsen är trasig
Toalettsitsar har vi inget underhåll på. Hyresgästen köper och byter ut den själv.
Vid inflytt får hyresgästen en ny toasists. (ej vid eget byte)
Vill hyresgästen ändå byta sists kan dom beställa en via oss, vi går efter SABO listan

Jag vill ta bort badkaret.
Man får inte ta bort badkaret pga fuktskador samt att det är en annan lutning på golvet för dusch, hyresgäst kan bli då betalningsskyldig.
Om hyresgäst pga hälsoskäl har svårt att ta sig in och ur badkaret får dem vända sig till Bostadsanpassningen i Kommunen

Det läcker i min lägenhet
Vart läcker det?
Droppar det eller läcker det mycket?
Om det läcker mycket registreras en prio etta och rings ut till resursen.

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden
  • Läckande vattenrör alltid prio 1, fråga hyresgästen om man kan sätta en hink eller om det är akut.

Läckande radiator/element
Hur mycket läcker det?Kan du ställa något under som fångar upp vattnet?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Värme/ ventilation - Jag har kallt i lägenheten.
*****Svar på samtliga frågor nedan ska noteras i Vitec

I vilket rum har du kallt?
Hur många grader? (Telge Bostäder garanterar 20 grader) Mät en meter ovanför golvet.
Är spaltventilerna öppna?
Har du gardiner/möbler framför radiatorerna?
Har du luftat radiatorerna?
elementen sätts ej i gång om det inte är under 16grader under ett dygn. Det tar också ett tag för värmen att komma, är det varmt på dagarna och kallt på nätterna så tar de ett tag för värmen att stabilisera sig. 

OBS!! Ny Uppdaterad rutin för felanmälan av kallt i lägenhet, 20221228
** se dokument nedan.  

Jag har dålig ventilation i min lägenhet
Är ventilationen dålig eller står den helt stilla?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Snöskottning

Kommunen ansvarar för snöskottning i trafiken, cykel och gångbanor.  Telge Bostäder ansvarar för att  skotta vid entrén till din port och andra gemensamma delar omkring fastigheten. Det är däremot upp till dig som hyresgäst att skotta snön som finns på platser runt ditt hem. Uteplats, balkong och parkeringsplats är sådana exempel.

Skadedjur


Jag har insekter i lägenheten.
Hur ser dem ut?
I vilket rum finns dem?
Be hyresgästen ta ett fotografi som vi lägga in i ao.

  • Ärendet skickas till Rentokil

Myror i lägenheten

Lägg ett ärende till Bitr Förvaltare så skickar dom ut dosor eller delegerar till en FSV som då åker ut. Man kan också med fördel hänvisa hyresgästerna till receptionerna på distriktet för att hämta myrdosor

Telge Fastigheters verksamheter kommer from juni 2024 kunna ringa in och beställa myrdosor av oss. 

  1. Verksamheten ringer in
  2. Agenten tar emot ärendet och lägger ärendet på backoffice
  3. Backoffice lägger myrdosorna i ett kuvert och lägger ärendet på en FSV eller kollar om någon är i närheten som kan åka över med dosorna. (Ska ej läggas på prio ett/två)
  4. Backoffice fakturerar därefter TF med 580:- enligt SABO prislista för en timmas jobb av en FSV (vi fakturerar för admin tid, utkörning, bensin)
  5. Myrdosorna är gratis så dessa tar vi inte betalt för

Får jag mata fåglar på min balkong eller uteplats?

  • Nej, Det är inte tillåtet att mata fåglar på din balkong eller uteplats. Den mat som är avsedd för fåglarna drar nämligen till sig råttor, som klättrar upp på fasader och tar sig in i bostäder.

Undvik därför gärna även att fågelmatning i närheten av platser där människor bor, för att alla ska slippa råttor och andra skadedjur inomhus.

Förbjudet att mata fåglar

Ormar

Är fridlysta! Rentokil eller vi på Telge hanterar inte ormar. Man kan hänvisa till Kommunens viltvårdare som troligtvis inte heller kommer att göra något

Snickeri

Innerdörren/köksluckan/garderobsdörren är sönder.
På vilket sätt är den/dem sönder?
På vilket sätt har den gått sönder,  hål i dörren, gångjärn etc..

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden,
  • Vid egen "åverkan" får hyresgästen själv betala

Min persienn/markis är trasig
Vi har inget underhåll på persienner och markiser. Hyresgäst åtgärdar själv.

Det går inte att låsa lägenhetsdörren.
Vilket lås gäller det?
Är det en säkerhetsdörr eller en vanlig dörr?
Vid säkerhetsdörr, har du lyft på handtaget?
Vi åtgärdar endast polislås/tillhållarlås som sitter i en säkerhetsdörr, ej polislås som sitter i en vanlig dörr

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden
  • Vissa nya säkerhetsdörrar har vid lokalkonverteringar inte satt i polislås.
  • Vissa adresser har vi tillhållarlås som standard, rådfråga FSV eller en kollega som arbetat länge!


Mitt fönster är krossat/ sprucket
Är det genomslag? - prio 1
Är det en utvändig eller invändig skada?
Om det är ytterrutan som är krossad eller genomslag så ska hyresgästen polisanmäla händelsen och sen återkomma till Kundcenter med polisanmälannumret/diarienumret.

Om det är inre rutan som är krossad så ska detta debiteras hyresgästen. Informera hyresgäst om detta och skriv även en anteckning i ärendet.

  • Ärendet skickas direkt till glasmästaren Ryds Glas

Stadsnät

Jag har ingen TV-bild
Lyser lamporna på noden?

*HÄNVISA TILL TJÄNSTELVERANTÖREN*
Har du basutbudet/grundutbudet eller ett extra kanalpaket?
Hyresgästen behöver anmäla problemet till sin tjänsteleverantör som gör en första felsökning och skickar därefter eventuellt över till Stadsnätet.
Vid Basutbudet/grundutbudet är det Telenor som är tjänsteleverantören, telefonnummer  020- 222 222.

Jag har problem med mitt internet
Vid fel på Internet och hänvisa till tjänsteleverantören. Om tjänsteleverantör inte tar emot anmälan från kund eller hänvisar till Stadsnätet kan vi mejla kundnod@telge.se

Se nedan; så här ser en nod och adapter ut i (den ska finnas i alla lägenheter)



Sopor


Det står grovsopor i trapphuset
På vilken våning finns dem?
Vad är det för slags föremål?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Det står sopor vid sopsorteringen/miljöhuset
Vad är det för slags sopor? Påsar eller grovsopor?

  • Ärendet skickas till arbetsledarna för trivselvärdarna

Det är stopp i sopnedkastet. Alltid prio 1
På vilken våning sitter stoppet?

  • Ärendet skickas i första hand till Fastighetsvärden

Det går inte att öppna luckorna till FNI/BNI sopstationen
Öppnas den med bricka eller nyckel?

  • Alla Aptus installationer i avfallsbehållarna ligger under ett serviceavtal med PWS.

    Beställningarna på dem går via Milad Dergham eller Mimmi Lord, men först ska trivselvärdarna kolla om det som felanmälts stämmer så lägg felanmälningarna på Milad.

Om egen soptunna - radhus
Trasigt kärl - lägg ao till Telge Återvinning

Hiss


Hissen står still
På vilken våning står den still?
Är det någon som sitter fast i hissen?
Finns det flera hissar, är det höger/vänster hiss eller stora/lilla?
Är det dörren som inte stänger?

  • Är det en dörr som inte stänger, lägg till FSV - rings alltid ut Prio 1
  •  Sitter de folk fast i hiss och övriga fel (funktionsfel) , ring ut till PW hiss - Prio 1 

Aptus/lås
Min bricka fungerar inte
Lyser det någonting när du tar din bricka mot läsaren?
Lyser det rött eller grönt?

  • Lyser rött: använder hg rätt bricka, är det den röda eller en portbricka – förrådsutrymmen skall i regel ligga på tvättstugebricka. Portbrickorna går i regel enbart till ytterdörr och eventuella innerdörrar som kräver behörighet. Gör den ljud så fungerar den. Stämmer behörigheter men läsaren visar fortsatt rött så är det ett systemproblem och då kan man se över system i hantera.
  • Lyser grönt: Om det lyser grönt ska ärende registreras till fastighetsvärden i första hand.
  • Ingenting alls: Brickan är helt död – elektroniska chippet har get upp eller ramlat ur. Kunden behöver komma in till reception för att få en ny.

Jag vill beställa en ny bricka
Är det en extra bricka eller en bricka som är borttappad? Hyresgäst debiteras 250 kr för extra/ ny bricka.

  • Hyresgäst hänvisas till distriktskontoret för att kvittera ut bricka.

Jag vill beställa en ny nyckel
Är det en extra nyckel eller en nyckel som är borttappad?

Vb beställningen till distriktsmejlen. 

Tvättstugan

Fel på tvättmaskin/torktumlare/torkskåp i tvättstugan
Vad är felet, finns det en felkod på displayen?
Vad är det för nummer på maskinen?
Vilket nummer har tvättrummet? En del tvättstugor har flera tvättrum

  • Funktionsfel AT Drift
  • Mindre övriga ärenden skickas till Fastighetsvärden

Nyinflyttad
 

Jag är nyinflyttad och lägenheten är ostädad
Vad är det som inte är städat i lägenheten?
När flyttade hyresgästen in?

  • Skicka ärende till kundförvaltarna på det distriktet samt mejla till distriktet. Ring till personalen om ärendet är akut. Börja med receptionist, KF, förvaltare annars distriktschef.
    Anledningen till att vi inte ska skicka vidare till de olika städbolagen är att man vill spara in lite pengar och försöka deala lite med hyresgästen om dom kan tänka sig att städa själva för en kompensation.yt

**Detta gäller ej hyresgäster som bytt lägenhet med varandra, dom har ingen rätt till städbesiktning.

Jag är nyinflyttad och flera saker i lägenheten är trasiga.
Akuta fel behöver registreras och ringas ut! Allmänna övriga felanmälningar blir den nyinflyttade hyresgäster blir kontaktade av en förebyggare/reparatör inom 10 arbetsdagar från kontraktsdatumet. Kontrollera först att det finns ett förebyggande registrerat. Reparatören gör en genomgång av lägenheten och lagar det som är trasigt.
Ställ frågan om det är ytskikt eller felanmälningar (gå igenom besiktningsprotokollet om det finns med)

**Detta gäller ej för hyresgäster som har bytt lägenheten med varandra!

Besiktning


Jag är nyinflyttad och vill beställa en ombesiktning
Har du kontrollerat vad som finns noterat i besiktningsprotokollet?
Vad är det för någonting som du har att anmärka om?
När började hyresgästens kontrakt att gälla?
Är det ytskiktet som det avser? Golv, tapetsering, målning eller skadegörelse?

Kontrollera om det är en nyinflyttad hyresgäst och att det inte har gått mer än 8 arbetsdagar från kontraktsdatumet. 

  • Lägg in en ny besiktning i fliken besiktning i Vitec hyra/ Teknisk Förvaltning, besiktningsteknikernas Outlook är kopplad till Vitec from 2024-05-27.

**Detta gäller ej för hyresgäster som har bytt lägenheten med varandra!

Jag har bott i min lägenhet ett tag och den är i behov av renovering
Hur länge har du haft kontraktet på din lägenhet?
När hade du din senaste besiktning?
Vad är det för någonting som du vill renovera?

Kontrollera när hyresgäst hade en besiktning sist och om de är skuldfria (6 månader).  Hyresgäster kan beställa FLU-besiktning endast vartannat år.

  • Boka aldrig en tid, Ärende skickas till FLU admin

Hyresavi

Jag kan inte betala min hyra och vill skjuta fram förfallodatumet eller få en avbetalningsplan.
Det går varken att skjuta fram förfallodatum eller dela på hyran. Efter 7-10 dagar efter förfallodatumet går hyran automatiskt vidare till Svea Inkasso. Svea skickar då ett brev till hyresgästen. Hyresgäst kan då kontakta dem för en eventuell avbetalningsplan eller anstånd

Jag är nyinflyttad och har dubbla boende hos er och vill delbetala
Enligt den policy vi har inom TB så får man dela upp en hyra på sitt nya kontrakt när man gör ett byte inom bolaget och får dubbla boendekostnader. Man måste dock alltid fullbetala hyran för den gamla lägenheten.
Hg får dela upp den första hyran på nya lägenheten på 2 tillfällen, halva kostnaden på förfallodatumet och andra hälften en månad senare.

  • Mejla till ekonomiavdelningen om hg önskar delbetala sin första dubbelhyra.

Kostnader

Vid skadegörelse i lägenhet samt beställningar
Informera hyresgästen om debitering och gör en notering i ärendet.

  • Hyresgäster som hyr lägenhet via Scania och kommunen kan inte göra en beställning eller felanmälan som leder till en kostnad. Dem får vända sig till sin handläggare som kontaktar oss.
  • Eftersom våra FSV och entreprenörer har ibland svårt att hitta kontaktuppgifter till en HG som bor i en Scania eller kommun lgh  - skriv in namn och telefonnummer i själva AO.  

    Glöm ej fakturaadressen när felanmälan skickas till entreprenören.

Koloni lotter
Våra kolonilotter ”hyrs ut” av LHGF, två personer har hållit i detta (varav en har gått bort – så det är en del nycklar borta till förråd som de har fått använda).

 Upplägget har varit att man kontaktar dem och betalar 500 kronor i en första avgift och sedan kostar det 100 kronor per år. Eftersom vi sålt en del av Hovsjö är det inte bara våra HG som brukar lotterna utan även också Månsbros HG. 

Vi ska också ha kolonilotter i Västra Blombacka men dessa är det inte någon som känner till... en del hänvisar till kommunen och kanske är det också där LHGF som hanterar dom. Pratat med Gulseren, Ingrid Nerman och Gönul Halef som menar att det inte finns någon plats under vintern som man kan prata med. Vi inväntar våren då folk kommer att börja jobba med sina lotter igen. 

Hur hanterar vi felanmälningar där vi har varit flera gånger, där vi har konstaterat att ärendet är löst eller inte existerar.  

Svar från DC: Utgå från rutinen KALLT I LÄGENHETEN. Informera hyresgästen att det kan bli en debitering om det är samma fel, informera också FSV som får återkoppla tillbaka och besluta om det ska bli en timdebitering. Viktigt med dokumentation från alla inblandade. DC ska kopieras om HG ska stoppas. Timpris enligt SABO listan.

OBS notera att samtliga ändringar som görs i det här dokumentet, meddela Lena som ändrar i det bifogade dokumentet = styrdokument.


warning Created with Sketch.