Telge Bostäder

FAQ/tal-manus – klagomål från hyresgäster som bor i lägenheter med kallhyra.

Uppdaterad

Har vi på Telge Bostäder tänkt att göra något åt de lägenheter som har kallhyra och i dagsläget samt under vintern drabbas av väldigt höga kostnader för uppvärmning?

”Avseende lägenheter med kallhyra så är lägenhetens hyresnivå anpassad efter att lägenheten har en kallhyra, dvs. hyresnivån hade varit högre om lägenheten haft varmhyra. Hyresgäster som hyr lägenheter med kallhyra har möjlighet att förhandla och binda sina egna elavtal och således har detta ansvar förflyttats från Telge Bostäder, hyresvärden, till hyresgästen. Telge Bostäder vill även lyfta att höga kostnader för uppvärmning främst aktualiseras under vintermånaderna och under varma eller mildare temperaturer så är kostnaderna betydligt lägre.”

Avseende detta så förutsätter jag att dessa lägenheter värms upp med direktverkande el.

Är det rimligt att hyresgäster som bor i lägenheter med kallhyra får samma hyrespåslag vid den årliga hyreshöjningen som hyresgäster som hyr lägenheter med varmhyra?

”Lägenheter med kallhyra har en lägre hyresnivå än motsvarande lägenheter med varmhyra. Eftersom att den årliga höjningen är procentuell får således lägenheter med kallhyra ett lägre hyrespåslag i kronor.”

Ska inte Telge Bostäder kompensera de hyresgäster som bor i lägenheter med kallhyra för den exceptionella situation som i dagsläget råder? 

 ”Den exceptionella situation som råder i dagsläget drabbar alla i samhället och så även Telge Bostäder. Telge Bostäder har samsyn kring att eventuella kompensationer kommer från staten, vilket också har varit aktuellt som en viktig fråga i valet.”

Telge Bostäder har hört att en del allmännyttiga bostadsbolag funderar på att kompensera hyresgäster med kallhyra men just nu är detta inte ett alternativ för oss i TB.


/Ingela Liwell

22-10-25

Guide taggad med: FAQ hyrespåslag kallhyra klagomål kompensation
warning Created with Sketch.