Telge Bostäder

FAQ - Uthyrningen

Uppdaterad

Bostadskön

Hur ställer jag mig i bostadskön?

  • Du behöver skapa ett konto på Mina Sidor på Telge.se. Därefter så behöver du skapa en intresseanmälan för lägenhet. Nu står du i vår bostadskö och samlar tio poäng per dag.
  • Man kan inte längre skapa ett konto på Mina Sidor med ett samordningsnummer. Enbart Svenskt personnummer gäller.

Vad gäller vid trångboddhet?

  • Antalet hyresgäster i vardera lägenhet är begränsat till maximalt två personer per sovrum, oavsett ålder på barnet. Kök och vardagsrum räknas inte som sovrum. Det är inte tillåtet att använda förråd och klädkammare som sovutrymme. 

Följande gäller för hushåll med minst en vuxen och barn 0-17 år.

1 rok - 1 vuxen och 1 barn'
2 rok - 2 vuxna och 1 barn eller 1 vuxen och två barn
3 rok ~ 2 vuxna och 3 barn eller 1 vuxen och 4 barn
4 rok - 2 vuxna och 5 barn
5 rok - 2 vuxna och 6 barn

Vad gäller för medsökande

  • Vi godkänner inte längre ett vuxet barn som medsökande till en ensamstående förälder. Anledningen till detta beror på att ofta står endast barnet med vid ansökningstillfället och så fort kontraktet är skrivet så "flyttar" barnet ut.

Intresseanmälan

Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse på?

  • Du kan anmäla intresse till max fem lägenheter åt gången.
  • Detta för att sökande med höga poäng inte ska kunna söka alla lägenheter och ”blockera” för dom med mindre poäng att få ett erbjudande.

Kan ni ta bort intresseanmälan till en lägenhet som jag har tackat nej till?

  • Nej. Har du blivit erbjuden en visning och väljer att tacka nej så går det inte att ta bort intresseanmälan. Intresseanmälan försvinner automatiskt när ett kontrakt tecknas på lägenheten.
  •  Undantag kan eventuellt göras i samråd med handläggare om svarstiden gick ut för mer än 1 månad sedan.

Kan jag ta bort lägenheter som jag inte har blivit erbjuden en visning på?

  • Ja. Har du inte blivit erbjuden en visning så kan du själv ta bort intresseanmälan under dina aktuella ansökningar på ditt Mina Sidor konto.

Hur uppdaterar jag min intresseanmälan?

  • Du behöver logga in på ditt Mina Sidor konto. Under ”min profil” hittar du dina intresseanmälningar för lägenhet och parkering.
  • Du behöver klicka på respektive intresseanmälan för att uppdatera den.
  • OBS! Din intresseanmälan uppdateras inte under ”ändra min registrering”.

Hur ofta behöver jag uppdatera min intresseanmälan?

  • Intresseanmälan behöver uppdateras minst en gång om året.  En påminnelse skickas ut till dig när det är dags att uppdatera,  via mejl adressen som du angivit i ”min profil”.  
  • Hur kan jag avsluta min prenumeration på lägenheter?
  • Du behöver logga in på ditt Mina Sidor konto.  I menyn till vänster klickar du på intresseanmälan lägenhet och längst ner på sidan under ”prenumerera på lägenheter som passar dina önskemål” klickar du på ”nej” och sparar.

Hur raderar jag min intresseanmälan?

  • Du behöver logga in på ditt Mina Sidor konto. I menyn till vänster klickar du på intresseanmälan lägenhet och längst ner på sidan under ”ta bort intresseanmälan för lägenhet” och klicka på ikonen som liknar en soptunna.

Hur avregistrerar jag mitt Mina Sidor konto?

  • Du behöver logga in på ditt Mina Sidor konto.  I menyn till vänster klickar du på ”avregistrera dig” och följer instruktionerna.

Hur länge är lägenheterna publicerade på hemsidan?

  • Lägenheterna är publicerade i tre dagar, med undantag av nyproduktion/projektlägenheter som kan var publicerade längre tid. Ungdomsbostäder söks via BoLotto och är publicerade tre dagar. Du kan söka ungdomslägenheter upp tills att man fyller 29 år.
  • Jag har nytt personnummer/ samordningsnummer
  • Skicka in intyg från skatteverket som heter Ändring av person-/samordningsnummer Underrättelse

Jag har råkat registrera mitt konto med fel personnummer

  • Registrera ett nytt konto med rätt personnummer, skicka därefter in ett personbevis så kommer en handläggare att höra av sig.

Poängsystemet

  • Från och med maj 2024 behåller man de poäng man samlat ihop under sin boendetid. Flyttar man ut från oss blir man alltså inte längre av med sina poäng.
  • Poängfritt  (PF) kommer att byta benämning till ”behåll poängen
    När du tecknar kontrakt på en lägenhet som hyrs ut med poängfritt så får du behålla dina poäng. Du får chansen att göra detta en gång vart femte år. Nästa gång du söker en lägenhet nollas dina poäng
  • För att se vilka objekt som kommer att hyras ut med bibehållen köpoäng etc se bif. länk  Publiceringsflöde gällande uthyrning av lägenheter
  • Flexibel inflytt (FI)
    Flexibel in-flytt innebär att datum för in-flytt är flexibelt. Publiceringsannonsen anger från och med vilket datum lägenheten är tillgänglig och sista möjliga datum för inflyttning. Du betalar hyra för lägenheten från det datum du flyttar in.

    In-flyttdagar är som vanligt den 1 och 15 varje månad

Hur många poäng har jag?

  • Dina poäng kan du se genom att logga in på Mina Sidor.  Under ”min profil” och under ”min intresseanmälan” kan du se dina poäng inom parentes för respektive intresseanmälan.

Hur många poäng får man per dag?

  • Tio poäng per dag från den dagen intresseanmälan har registrerats.


Varför har mina poäng raderats? 

  • Poängen raderas om man inte har uppdaterat sin intresseanmälan under det senaste året.
  • Poängen raderas om man tecknar ett nytt kontrakt.
  • Om en person i vår bostadskö hör av sig inom 1 månad efter att hen fått sitt konto raderat i den automatiska rensningen återställer vi kontot och dess poäng.

    Så om kontot raderas automatiskt den 13/11 återställer vi om personen hör av sig senast den 14/12.

    Hör de av sig efter det så återställer vi inte kontot.

Vad gör jag om jag råkat att radera mitt konto?

  • Om det är uppenbart att kontot blivit raderat av misstag om man försökt att uppdatera, ändra intresseområden etc kan man få hjälp med att återställa kontot med bibehållna poäng, dessa ärenden ska skickas till Cecilia.Forsberg@telge.se
  • Undantag är pensionärer +70  där vi kan se över vad som hänt och ev återställa poängen
  • Övriga personer för dessvärre börja om med nytt konto och samla poäng

Kan jag överföra mina poäng till en anhörig?

  • Endast till make/maka vid dödsfall. Dödsfallintyg ska lämnas in inom 1 år från dödsfallet.
    Poäng kan överlåtas till efterlevande förutsatt att makarna var gifta för tiden maken/makan/partnern ställde sig i bostadskön. Du kan i dessa lägen anses ha ställt dig i bostadskön med avsikt att ni båda skulle sammanbo i den kommande förhyrda bostaden.
    Du kan alltså inte ”gifta dig till poängen.

Kan man föra över sina poäng till efterlevande anhörig trots att man inte bor hos Telge Bostäder?

  • Ja, Poäng kan överlåtas till efterlevande förutsatt att makarna var gifta för tiden maken/makan/partnern ställde sig i bostadskön. Dödsfallintyg ska lämnas in inom 1 år från dödsfallet.
  • Om båda står i kö och den andra dör, tappar den som är kvar i lägenheten sina poäng men får ta över den andras poäng.

Spärrad

Varför är jag spärrad, och hur länge är jag spärrad?

Telge Bostäder kan i vissa fall spärra din intresseanmälan om du av olika anledningar misskött dig, inte uppfyller våra krav eller inte svarar på erbjudanden.

  • Om du har skulder hos Kronofogden spärras din intresseanmälan ett år framåt från den senaste registrerade skulden i kreditupplysningen. Denna spärr gör så att kunden inte kan logga in på sitt konto. Kreditupplysning tas via Bisnode
  • Man kan söka en lägenhet om man har en anmärkning så länge man har varit skuldfri i 12 månader
  • Sökande blir spärrade i 3 månader vid 3 ej svar inom 3 månader.
  • Om du tackar ja till en lägenhet och sedan ändrar dig spärras din intresseanmälan för lägenhet i sex månader.
  • Om du kallats till en kontraktsskrivning och sedan ångrar dig spärras din intresseanmälan i ett år och kö poängen nollställs.
  • Om du har skrivet ett kontrakt på en lägenhet så blir intresseanmälan för lägenhet spärrad i ett år.
  • Om en sökande tackar ja till ett erbjudande och vi ringer upp för att erbjuda kontrakt men personen i fråga  ångrar sig så spärras personen i 6 månader.
  • Om du blivit erbjuden kontraktsskrivning men ångrar sig spärras din ansökan i ett år och dina poäng nollställs. 
  • Om du har skrivit ett kontrakt på en parkeringsplats så blir ditt konto spärrat i 14 dagar.

Kan man även bli spärrad om man missar att skicka in sina intyg i tid?

  • Om du tackar ja till en lägenhet men inte laddar upp dina inkomstintyg spärras din intresseanmälan i 1 månad.

Hur blir det med uppdatering av kundens intresseanmälan vid UC spärr? Kund kan inte logga in för att uppdatera under tiden, kan poängen raderas?

  • Nej, poängen raderas inte. Kunden fortsätter att samla poäng.

Varför har vi 2 olika sätt att spärra i systemet?

  • Man kan spärra den sökande eller den enskilda intresseanmälan för lägenhet parkering och förråd. Spärrar man den sökande kan den sökande inte söka någonting av ovanstående. 

Bostad Bums

Vad innebär Bostad Bums?

  • Bostad Bums är bostäder som är tillgängliga omgående med snabb in-flytt där tillträde sker i samband som kontraktsskrivning. Bor du hos oss och söker en bostad som är Bostad Bums har du tre månaders uppsägningstid på din nuvarande bostad.

Inkomstintyg

Vilka intyg ska jag lämna in?

Intyg som ska lämnas in

  • Om du är förstahandshyresgäst hos oss idag och söker en billigare lgh eller en lgh med mindre än 1000 kr högre hyra än du har idag så behöver inga inkomstintyg lämnas in. 

Förtur i bostadskön

Kan jag få förtur till en bostad om jag har ett sjukintyg/läkarutlåtande m.m.?

  • Nej. Vi har ingen förtur i bostadskön.
  • Med att inte tillåta förtur säkerställer vi en rättvis tilldelning och lika behandling för samtliga sökande i bostadskön

Erbjudande om Visning 

Visningar hålls av hyresgästen själv (Uthyrningen visar tomma lägenheter)

Om en hyresgäst inte finns på plats på den överenskomna tiden för att släppa in intressenter debiterar vi en "No Show" avgift 950:-

Vi tar ut en avgift om:

  • X Hyresgästen inte öppnar sin lägenhetsdörr
  • X Hyresgästen inte öppnar till porten för att släppa in
  • X Om visningen blir mer än 5 minuter försenad

Uthyningen informerar muntligt om detta när visningen bokas och det står även med att vi tar ut en admin.kostnad i uppsägningsbrevet där även tiden för visningen framgår.

  • OBS! Kollektivboendet på Porslinsvägen 6 har obligatorisk visning för den sökande. Där går man gemensamma ytor, informerar om vilka skyldigheter man har som boende i kollektivet, när det är gjort visar man lägenheten. Om en intressent inte är med på hela visningen blir personen i fråga inte aktuell för objektet.

Måste jag närvara på visningen?

  • Det är inte obligatoriskt att gå på visningen, däremot rekommenderar vi att man går och tittar på lägenheten. På så sätt får du en bra uppfattning om objektets planlösning.  Lägenheten visas endast en gång. Undantag på Porslinsvägen 6(kollektivhus) där visning är obligatorisk.

Jag har varit på visning, när kommer jag att bli kontaktad?

  • Vi kan inte svara på när ni kommer att bli kontaktade, ni får avvakta tills ni blir kontaktade av en uthyrare. Beroende på vilken kö placering sökande har samt hur många före i kön har tackat ja.
  • (Påminn sökande att ladda upp och lämna in intyg senaste dagen efter visningen, via Mina Sidor. Intygen ska vara i PDF format och kan ses i Vitec Marknad under ”Uppladdade dokument” på den sökandes konto.)

Visningserbjudande skickas ut via e-post och inget annat! 

Är det bindande att tacka ja till lägenheter? 

  • Att tacka ja till en lägenhet är bindande. Ångrar man sig förlorar man sina poäng och blir spärrad i 6 månader. Detta för att hindra folk som som inte är seriösa sökande. 
  • Vi vill att sökande är aktiva när de söker lägenheter och svarar på erbjudanden. Vi tar bort oseriösa sökande.

Kan jag tacka ja till flera lägenheter?

  • Ja, man kan tacka ja till flera lägenheter.
    Ja, man kan tacka ja till 5 lägenheter samtidigt.
  •  Tänk på att endast tacka ja till de lägenheter som du är mest intresserad av. Annars riskerar du att få din intresseanmälan spärrad om du väljer att ändra ditt svar till nej vid kontakt med en uthyrare.
  • Är du på plats 1 för två lägenheter samtidigt har du möjlighet att välja vilken du är intresserad av.
    Ja, om kunden uppfyller kraven för båda lägenheterna, bland annat bokalkyl och trångboddhet

Vad händer om jag inte svarar?

  • Nej, fr.o.m. 2023-10-16 kommer kund som inte svarar på 3 erbjudanden inom 3 månader att automatiskt bli spärrad i 6 månader.

När måste jag svara senast?

  • Senast sista svarsdatumet som framgår i erbjudandebrevet, vilket vanligtvis är dagen efter visning.

Kan jag få ett kontrakt hos er även fast jag har ett annat hyreskontrakt eller äger en bostadsrätt?

  • Om du redan har en hyresrätt via en annan hyresvärd behöver du lämna in underlag som styrker uppsägning av den bostaden. Om du äger en bostadsrätt eller en fastighet behöver du lämna in underlag som styrker planerad försäljning.

    Dessa underlag lämnas in till oss innan kontrakt tecknas.

Jag är gift och min make/maka har en annan bostad, kan jag få ett kontrakt hos er?

  • Det är inte tillåtet att ha 2 bostäder som gifta.

    Skilsmässan ska ha gått igenom och domslut från tingsrätten ska laddas upp på Mina sidor innan man kan bli aktuell för en lägenhet hos oss.

Kontrakt

Hemförsäkring

Man bör ha en hemförsäkring som kliver om olyckan om framme. From 7 oktober 2024 när man skriver kontrakt får man två månaders gratis hemförsäkring i Trygg Hansa per automatik. När det börjar närma sig två månader får hyresgästen ett brev om dom vill fortsätta med försäkringen eller avslutat, hyresgästen måste själv meddela om dom vill fortsätta med försäkringen, i annat fall avslutas den per automatik. 

Kan jag stå på kontraktet tillsammans med min…?

  • Nej. Endast den personen som sökt lägenheten i sitt personnummer får stå på kontraktet.
  • Make/maka/sambo är skyddade även fast de inte står på kontraktet. Vid skilsmässor, separationer kan kontraktet överlåtas om man varit sammanboende i minst tre år. 
  • Vid dödsfall görs undantag på treårsregeln och lägenheten överlåtes till den kvarvarande personen. 

Kan jag få en kopia på mitt hyreskontrakt?

  • Ja, be hyresgästen legitimeras sig via bank id. Därefter kan du mejla eller posta kontraktet
  • Hyresgästen kan även ta med sig legitimation och besöka sitt distriktskontor för att hämta ut en kopia. (OBS! Scania och Södertälje kommuns hyresgäster behöver vända sig till respektive hyresvärd).

Jag har bytt namn och vill ändra på kontraktet.

  • Hyresgästen behöver lämna in ett personbevis för namnändringen.

Uppsägning

Hur lång uppsägningstid har jag på min nuvarande lägenhet?

  • Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det innebär att om du exempelvis säger upp lägenheten den 17 februari, upphör avtalet den 31 maj.
  • Uppsägning sker via blankett eller via bankID.
  • Flytta ut guiden

Hur lång är uppsägningstiden vid ett dödsfall?

  • En kalendermånad om uppsägningen sker inom en månad från att hyresgästen har avlidit.
  • Tre kalendermånader om uppsägningen sker när det har gått mer än en månad sedan hyresgästen avled. (Vårdnadsintyg behöver bifogas).

Kan jag ångra min uppsägning?

  • Nej, det kan du inte. Är objektet uppsagt så är det. Undantag kan vara om objektet ännu ej publicerats men det är då upp till Hyresvärden att besluta om uppsägningen ska dras tillbaka.  (en del hyresgäster hävdar att de står i Hyreslagen att man kan ändra sig, det gör det inte) 

Avslutar ni mitt elavtal hos Telge Energi när jag säger upp mitt kontrakt?

  • I samband med att vi säger upp lägenheten så säger vi även upp elavtalet.

Andrahand/Eget byte/Överlåtelse

Hur lång är handläggningstiden för andrahand, överlåtelse och eget byte?

Handläggningstiden är upp till 12 veckor. En uthyrare kontaktar dig när ärendet påbörjas.

Eget Byte, se länk: Eget bostadsbyte    

Familjebevis är en typ av personbevis som visar vilka som tillhör din familj. Om du har elektroniskt bank-id kan du begära ut ditt familjebevis från Skatteverket

Beställ familjebevis - skatteverket

Familjebevis går inte att skriva ut själv, utan skickas alltid hem med brev. Man ringer till skatteverket på telefonnummer 0771-567 567 och när de säger beskriv ditt ärende, säger du Familjebevis, när de frågar om du vill beställa ett personbevis till den adressen, svarar du JA.

Andrahand: Hyra ut i andra hand    (OBS!! INGA ANSÖKNINGAR TAS EMOT SOMMAREN 2024, uppstart troligtvis i september.
TB godkänner max ett år i taget när det gäller att hyra ut sin lägenhet i andra hand, därefter får hyresgästen återkomma med en ny ansökan och en ny bedömning görs om huruvida den ska godkännas eller ej.

HJS hanterar dessa ärenden

Överlåtelse: Regler för överlåtelse av bostad

Har ni mottagit min ansökan?

Sök på hyresgästen i Vitec Hyra och titta i ”Anteckning” om det finns en notering om vilket datum vi mottagit ansökan. Alla mottagna ansökningar registreras där.

Om det finns initialer bredvid mottagningsdatumet så är den uthyraren ansvarig för handläggningen av ärendet. Om initialer saknas har vi ännu inte fördelat ansökan.

Se nedan:

Vart kan jag hitta ansökningsblanketter?

  • Blanketterna finns att hämta här.
  • Man behöver inte vara inloggad för att ta fram blanketterna.
  • (Alternativt på distriktskontoren)

Byta lägenhet med tex grannen       

  • Bostäder som läggs upp på Bostadsbytet av hyresgästen själv ligger där i 3 månader och tas sedan bort av systemet automatiskt. En användare kan inte själv ta bort bytesannonsen.
    Uthyrningen kan sätta annonsen ogiltig eller ändra giltighetsdatum tom.
    Detta gör man under ”Webbplats” – ”Bostadstjänster” – ”Bostadsbytet” – klicka på vilken annons det gäller och uppdatera fälten till det man vill…

Vad är det för kriterier som behöver uppfyllas för att hyra ut i andrahand/ eget byte/ överlåtelse?

  • Det är ingen information vi går ut med per telefon. Den som vill ansöka om andrahand/eget byte/överlåtelse är välkommen att lämna in en ansökan med det skälet dem har. Alla ansökningar bedöms individuellt och vi följer hyreslagen.
  • För eget byte behöver ett familjebevis bifogas (inte samma sak som personbevis) *se bifogad text högre upp


Tillval 

Tillval beställs antingen genom att fylla i en blankett eller ett formulär på hemsidan om man har BankID, Tillval (telge.se). Modexa köksluckor går ej att beställa digitalt.

Vilka tillval erbjuder ni?

Erbjuder ni tillvalet balkonginglasning?

  • Nej, inte för tillfället.
  • Tillvalet är stoppat tillsvidare.
  • Vi tar inte emot någon person till någon intresselista. 

Jag har beställt ett tillval. Hur lång är beställningstiden?

  • Handläggaren registrerat tillvalsbeställningar i mån av tid. När vi har registrerat beställningen är det upp till 8 veckors väntetid. Du får ett brev hemskickad till dig när beställningen är registrerad.

Studentlägenheter

Telge Bostäder hyr inte längre ut studentlägenheter. Anledning till detta är att efterfrågan gått ner så pass mycket att majoriteten av de studentlägenheter vi hade stod tomma. (juni 2023) Student bostäderna konverteras om till Ungdomsbostäder och publiceras via BoLotto  Undgomsbostäder (telge.se) 

Parkering/Garage 

Hur kan jag söka en parkering/garage?

  • Hos oss kan du hyra parkeringsplats, garageplats, motorcykelplats och husvagnsplats. För att kunna lämna intresse för en p-plats behöver du ha ett hyreskontrakt hos oss och en intresseanmälan för parkering. Du kan endast söka i det område du bor i och kan börja söka parkering så fort kontraktet är registrerat hos oss. Undantag är Östergatan 46 (Grusåsen) och Karlslundsgatan 6 och 8(Centrum) för på dessa adresser kan externa kunder samt interna hyresgäster boende i andra områden söka.
  • Du kan söka 1 P-plats åt gången
  • Husvagnsparkering kan endast sökas och användas av husvagnar
  • Externa kunder betalar även 25% moms på parkeringshyran.
  • Du anmäler intresse för en parkeringsplats på Mina Sidor men för att Lkunna göra detta behöver du ha en intresseanmälan för parkeringsplats.
  • P-plats med laddstolpe hyrs ut på samma sätt, man, hyresgästen får visa upp ett köpeavtal för el-bil för att bli aktuell för en laddplats
  • Endast Östergatan 46 samt externa kunder behöver skriva på ett avtal vid erhållen p-plats.

När kan kund börja söka p-platser? Så fort hg tecknat hyresavtal på lgh eller när kontraktet börjat gälla?

  • 24 timmar efter fysisk kontraktsskrivning/e-signering på lgh.

Hur lång uppsägningstid har jag?

  • Tre hela kalendermånader.
  • Har du däremot blivit erbjuden en p-plats och vill byta den mot din nuvarande p-plats, är det en månads uppsägningstid om du meddelar oss detta inom 10 arbetsdagar från erbjudandet. Lämna en kommentar på formuläret/ uppsägningsblanketten om att du önskar en månads uppsägningstid på grund av att du har fått en ny parkering. 
  • Du har 10 arbetsdagars ångerrätt på parkeringen från och med den dagen du får mejlet om att du blivit tilldelad platsen.
  • Hyresgästen meddelar ångrat P-plats via mejl uthyrningen@telge.se

Kan man ha önskemål om att bli av med sin P-plats tidigare en tre månader?

  • Nej, det kan man inte längre ha. Anledning till detta är att om personen i fråga har eller fler P-platser behöver man ringa runt till till de nya hyresgästerna och fråga om dom vill ha en tidigare flytt, det innebär extra jobb med att få tag på de nya hyresgästerna och skriva nya uppsägningsbekräftelser etc. (tar för mkt tid i anspråk)

Hur går prioriteringen till på parkeringsplatser/garage? 

  • Våra parkeringsplatser fördelas efter antalet kö poäng och i första hand prioriteras den som inte har en parkeringsplats.
  • Husvagnsplatser kan endast sökas av personer som har en husvagn (kontrakt ska uppvisas)

Hur många parkeringsplatser/garage kan jag hyra? alt söka vid varje söktillfälle

  • Hyr du 1 rok eller 2 rok kan du hyra högst två stycken p-platser.
  • Hyr du 3 rok eller större kan du hyra högst tre stycken p-platser.
  • Sedan den 10 november 2022 kan du lägga intresse på upp till 5 p-platser vid samma söktillfälle. 
  • OBS! Husvagnsplats och motorcykelplats räknas som en P-plats

Sedan den 10 november 2022 är det Inte längre möjligt att byta P-Platser hyresgäster emellan.
Varför tar vi bort möjligheten att byta plats hyresgäster sinsemellan?
svar: Att få till ett byte kräver mycket arbete från vår sida och vi prioriterar att effektivisera uthyrningsprocessen av våra lägenheter för att snabbare kunna hjälpa våra hyresgäster. Istället erbjuder vi möjligheten att söka fem olika p-platser vid varje söktillfälle.

Jag har en P-plats men vill söka ytterligare en, kan jag prioriteras över dom som har fler än två stycken P-platser?

  • Nej, Kösystemet känner endast av kö-poängen och ett objekt.

Förråd/mopedrum 

Hur söker jag ett  x-tra förråd/mopedrum?

Intresseanmälan extra förråd

Boendereferens 

  • Hyresvärdar från andra bostadsbolag vill ibland ha boendereferenser av våra hyresgäster som sökt en lägenhet hos dem. Kundservice kan informera om den tilltänkta hyresgästen har skulder (misskött hyran) eller har blivit anmäld för störning. Vi informerar inte om andra ev personliga saker. 
  • Viktigt att anmodan om boendereferenser mejlas in så att vi vet att dom kommer från rätt person/ställe

Det är enbart HJS som lägger in informationen i Hyra. Det kan t.ex. stå RA störning / RA hyresskuld / RA vanvård, verkställt avhysning etc. etc.i gör alltid noteringar i Vitec hyra. Vidare gör vi alltid notering om en hg haft en konstaterad störning. Då ska det exempelvis stå ”Störning 2022-10-20”

Försörjningsstöd vs Hyresgaranti
Försörjningsstöd; är ett Socialbidrag som kommunen godkänner för hyresgäster. Har personen i fråga försörjningsstöd men har skulder spärras personen från att söka lägenhet av samma anledning som andra personer som har skulder.

Hyresgaranti; 

Läs mer om detta här

Via Södertälje kommun är det möjligt att söka kommunal hyresgaranti. Det innebär att kommunen går i borgen för dig som hyresgäst om du har tillräckligt god ekonomi för ett eget boende, men ändå har svårt att få en hyresrätt med förstahandskontrakt.

Om du är i behov av hyragaranti från kommunen när du söker bostad hos oss behöver du ha hyresgarantiansökan godkänd innan vi kommer att kunna godkänna dig som hyresgäst.

Tänk på att du behöver ha minst 4 000 köpoäng i vår bostadskö för att ha möjlighet att få en hyresgaranti av kommunen

El - I vilka fastigheter ingår det el?

  • Karlslundsgatan 10, 14, Lovisinsgatan 6 std, Wibeliusgatan std

Guld/silver hyresgäst (Källa: Adam Andsberg, Ghada Chahine) 

Tidigare hade vi silver och guld rabatt till hyresgäster som bott i Telge Bostäder i ett antal år. 

Om man byter lägenhet följer rabatten med?

Ja, rabatten följer endast med om hyresgästen flyttar till en annan lägenhet inom Telge Bostäder. 

Vid dödsfall

Maka/Make som övertar lägenheten övertar även Guld och Silver Rabatten

Vid inflytt (el-nät)
Uthyrningen skriver in samtliga hyresgäster som flyttar in på Telge Näts el-nät, det betyder att hyresgästen därifrån sen kan kontakta en elleverantör för att starta upp ett abonnemang som de betalar för med t.ex Telge Energi eller Vattenfall (vilken leverantör de än vill ha) Leverantörerna behöver adressen och det 4-siffriga lantmäterinumret för att kunna koppla sig till lägenheten och leverera el.

warning Created with Sketch.