Telge Bostäder

Gränsdragningslista Telge Fastigheter

Uppdaterad

Gränsdragning och ansvar Gränsdragningen avser fördelningen mellan hyresgäst och hyresvärd. Genom en tydlig ansvarsfördelning minimeras risken för missförstånd eller att något faller mellan stolarna.

*För ansvarsfördelning gå in på dokumentet längst ner.

Gränsdragning Inbrotts-/passersystem
 Telge Fastigheter ansvar:

  • Driftansvar för inbrott-/passersystem som är installerat på Telge Fastigheters centrala larmserver
  • Kortläsare sitter monterad och fungerar
  • Inbrottslarmet fungerar
  • Inbrottslarm skickas till bemannad plats
  • Att lokal centrallutrustning kan kommunicera med centrallserver

 Verksamhetens ansvar:

  • Hantera all korthantering kring behörig personal
  • Hantera personalens behörigheter
  • Hantera kalendrar för avvikande dagar (dagar när inte normal verksamhet bedrivs)
  • Lokala tidkanaler (uppställningstider av dörrar, fallskärmar, larmtider mm.)
  • Av och på larmning av anläggningen
  • Se till att lokalerna är larmade när det inte bedrivs verksamhet
  • Telge fastigheter ansvarar inte för verksamhetsutrustning så som trygghetslarm, personlarm, ”Mer öppet”  Mm.

Vitvaror = Exempel: Det finns inte vitvaror i lokalen men Telge Fastigheter ansvarar för detta enligt gränsdragningslistan. Då bekostar verksamheten nyinstallation av vitvaror, som utförs av Telge Fastigheter, därefter ingår utrustningen i hyran. Hyran på respektive hyresobjekt är beräknad utifrån gränsdragningen i det här dokumentet.

Inredning = Är hyresgästens ansvar. Här avses lös inredning som är knuten till en viss lokalbrukares eller hyresgästs verksamhet. Eventuella undantag framgår av gränsdragningslistan. 

Utrustning = Är hyresgästens ansvar. Här avses anläggning, installationer, föremål och utrustning som används i en viss brukares eller hyresgästs verksamhet. Eventuella undantag framgår av gränsdragningslistan. 

OBS! Vid akuta händelser felanmäl alltid via telefon. 

Via Telges webb: serviceanmalantf.telge.se 

Via mail: serviceanmalan@telge.se 

Via telefon: 08-523 030 45 alt. 08-550 221 00 Åtgärd efter felanmälan Telge Fastigheter ställer krav på våra entreprenörer på följande tider Allvarlig händelse -

Prio 1 jobb: Ska alltid ringas ut för en korrekt prioritering. Utförare åker omgående ut och påbörjar åtgärd.
Felanmälan rings ut när det gäller ärenden av typen risk för skada, miljö, egendom, personskada och fastighet. Avslutas när risken för skada är hävd. Kvarstående åtgärder hanteras som 3.

 Prio 2 jobb: Utförare ska åka ut inom 24 timmar och påbörja åtgärd för häva felet.
Rings ut vid felanmälan och gäller ärenden som påverkar verksamheter och hyresgäster negativt och som måste åtgärdas skyndsamt.

Prio 3 jobb: Ej akuta ärenden. Utförare ska boka åtgärd med verksamhet/hyresgäst inom två till fem arbetsdagar. 

Samtliga ärenden kommer att läggas på som default på prio tre, därefter får man prioritera om, om det ska prioriteras upp.

 

Guide taggad med: ansvarsfördelning beställar id gränsdragningslista kund id Telge Fastigheter
warning Created with Sketch.