Rutin vid inkommande anmälan pågående vattenskada - TF
Uppdaterad
Inkommande felanmälan för pågående vattenskada/läcka.
För att få viktig information behöver några frågor ställas till inringaren/anmälaren av kundcenter. Svaren bör underlätta val av entreprenör tex. Bygg eller rör. Vid tveksamhet läggs alltid felanmälan till Byggentreprenör.
- På vilket våningsplan är läckan?
- Är vattnet klart eller färgat?
- Kommer vattnet från vägg/tak eller annan plats?
- Var exakt i fastigheten är läckan?
- Finns någon på plats som kan visa entreprenören?
- Läckage vid toalett, handfat eller diskbänk, finns det en ballofix (avstängningskran)? Ja, i sådana fall vrid på den för att stänga av vattnet.
- Kundcenter lägger en Prio 1 order till entreprenör och väljer åtgärd fukt/vattenskada. Kundcenter följer sedan upp ordern genom ett telefonsamtal för att försäkra sig om att ordern är uppfattad av entreprenören. I Vitec läggs användare TF Vattenbrand som anmälare. Som kontaktperson anges anmälaren.
- Orsak till skadan ska identifieras och dokumenteras på plats av entreprenör som gör den åtgärd som krävs för att stoppa läckaget och omhändertagning av vatten.
- Entreprenören skall sedan återrapportera enligt följande ordning via antingen telefon eller mejl.
- Nicklas Faltz TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 222 70
- Erik Storskog TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 229 68
- Tobias Karlsson TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 226 52
- Telge Fastigheter tar över hanteringen av skadan.