Telge Bostäder

Rutin vid inkommande anmälan pågående vattenskada - TF

Uppdaterad

Inkommande felanmälan för pågående vattenskada/läcka.

För att få viktig information behöver några frågor ställas till inringaren/anmälaren av kundcenter. Svaren bör underlätta val av entreprenör tex. Bygg eller rör. Vid tveksamhet läggs alltid felanmälan till Byggentreprenör.

  • På vilket våningsplan är läckan?
  • Är vattnet klart eller färgat?
  • Kommer vattnet från vägg/tak eller annan plats?
  • Var exakt i fastigheten är läckan?
  • Finns någon på plats som kan visa entreprenören?
  • Läckage vid toalett, handfat eller diskbänk, finns det en ballofix (avstängningskran)? Ja, i sådana fall vrid på den för att stänga av vattnet.
  • Kundcenter lägger en Prio 1 order till entreprenör och väljer åtgärd fukt/vattenskada. Kundcenter följer sedan upp ordern genom ett telefonsamtal för att försäkra sig om att ordern är uppfattad av entreprenören. I Vitec läggs användare TF Vattenbrand som anmälare. Som kontaktperson anges anmälaren.
  • Orsak till skadan ska identifieras och dokumenteras på plats av entreprenör som gör den åtgärd som krävs för att stoppa läckaget och omhändertagning av vatten.
  •  Entreprenören skall sedan återrapportera enligt följande ordning via antingen telefon eller mejl.
  • Nicklas Faltz TF tfvattenbrand@telge.se
  • 08–550 222 70
  • Erik Storskog TF tfvattenbrand@telge.se
  • 08–550 229 68
  • Tobias Karlsson TF tfvattenbrand@telge.se
  • 08–550 226 52


  • Telge Fastigheter tar över hanteringen av skadan.

warning Created with Sketch.