Rutin vid inkommande anmälan pågående vattenskada - TF
Uppdaterad
Inkommande felanmälan för pågående vattenskada/läcka.
För att få viktig information behöver några frågor ställas till inringaren/anmälaren av kundcenter. Svaren bör underlätta val av entreprenör tex. Bygg eller rör.
OBS! Takläckage TF ska INTE till bygg utan det är upphandlat takentreprenörer som är kopplat till resp område.
De gör allt med tak och läcksökning:
Ute Tak Sthlm AB - tel: 08-209070
BQ 74 - tel: 073-6367899
Nynäs tak - tel: 08-410 818 48, 070-899 70 48
Om det är synligt rör som läcker så ska det ff till rörmokare
- På vilket våningsplan är läckan?
- Är vattnet klart eller färgat?
- Kommer vattnet från vägg/tak eller annan plats?
- Var exakt i fastigheten är läckan?
- Finns någon på plats som kan visa entreprenören?
- Läckage vid toalett, handfat eller diskbänk, finns det en ballofix (avstängningskran)? Ja, i sådana fall vrid på den för att stänga av vattnet.
- Kundcenter lägger en Prio 1 order till entreprenör och väljer åtgärd fukt/vattenskada. Kundcenter följer sedan upp ordern genom ett telefonsamtal för att försäkra sig om att ordern är uppfattad av entreprenören. I Vitec läggs användare TF Vattenbrand som anmälare. Som kontaktperson anges anmälaren.
- Orsak till skadan ska identifieras och dokumenteras på plats av entreprenör som gör den åtgärd som krävs för att stoppa läckaget och omhändertagning av vatten.
- Entreprenören skall sedan återrapportera enligt följande ordning via antingen telefon eller mejl.
- Peter Donvall TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 21 55
- Erik Storskog TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 229 68
- Tobias Karlsson TF tfvattenbrand@telge.se
- 08–550 226 52
- Telge Fastigheter tar över hanteringen av skadan.
