Rutinbeskrivning vid felanmälning av larm TF
Uppdaterad
När verksamheten felanmäler inbrottslarm eller brandlarm fråga följande:
- Vilken verksamhet de ringer ifrån.
- Vad för typ av larm det gäller (inbrott- eller brandlarm).
- Vad för felmeddelande larmet indikerar (blinkar, ljuder eller står det något i display).
- Namn och telefonnummer till anmälaren.
- Beställar-ID om felanmälningen gäller följande:
- Beställa larm brickor/kort
- Ändra/lägga till personalbehörigheter
- Ändra larmtider
- Lägga in dagar verksamheten ska hålla stängt
När Södertörns Brandförsvar (Räddningscentral) ringer vid fel på larm, fråga följande:
- Vilken verksamhet det gäller.
- Vad för typ av larm.
- Sändningsnumret på larmet. (Sändar-ID)
- När det gäller återställning av larm, lägg dessa till TF Säkerhet dessa ska EJ gå till larm-entreprenör.
Felanmälningar, prio 1 och prio 2, skickas till Nordisk Larm och Teleteknik AB och rings ut till dem. Prio 3 skickas till TF Säkerhet
Trygghetslarm/överfallslarm hänvisas till säkerhetsavdelningen i kommunen, de nås via växeln 08-523 010 00. Telge Fastigheter har inget med trygghetslarmen att göra.