Telge Bostäder

Rutinbeskrivning vid felanmälning av larm TF

Uppdaterad

När verksamheten felanmäler inbrottslarm eller brandlarm fråga följande:

  • Vilken verksamhet de ringer ifrån.
  • Vad för typ av larm det gäller (inbrott- eller brandlarm).
  • Vad för felmeddelande larmet indikerar (blinkar, ljuder eller står det något i display).
  • Namn och telefonnummer till anmälaren.


  • Beställar-ID om felanmälningen gäller följande:
    • Beställa larm brickor/kort
    • Ändra/lägga till personalbehörigheter
    • Ändra larmtider
    • Lägga in dagar verksamheten ska hålla stängt


När Södertörns Brandförsvar (Räddningscentral) ringer vid fel på larm, fråga följande:

  • Vilken verksamhet det gäller.
  • Vad för typ av larm.
  • Sändningsnumret på larmet. (Sändar-ID)
  • När det gäller återställning av larm, lägg dessa till TF Säkerhet dessa ska EJ gå till larm-entreprenör.


Felanmälningar, prio 1 och prio 2, skickas till Nordisk Larm och Teleteknik AB och rings ut till dem. Prio 3 skickas till TF Säkerhet 


Trygghetslarm/överfallslarm hänvisas till säkerhetsavdelningen i kommunen, de nås via växeln 08-523 010 00. Telge Fastigheter har inget med trygghetslarmen att göra.

warning Created with Sketch.